divendres, 13 de febrer del 2009

Fin-land-ès

Com molts d’altres companys blocaires, presumeixo de tenir una amiga a Finlàndia, la Merike del blog Finès entre tots i totes (la vaig conèixer a través del blog d'en Ferran). Dic presumeixo perquè normalment no trobes finlandesos (o finesos...) per aquí, pel poble. (El tema no m’acaba de quedar prou clar, finès=idioma i finlandès=habitant...)

(Foto-regal rebuda via correu-e de la Merike)

-Què en pensa avi?
-Jo no et puc ajudar, noi, però dius amiga, amiga?
-Dic amiga perquè així és com ella ens considera, avi...
-I tu no?
-Bé, sí, però jo sovint m’estimo més usar la paraula “companys” blogaires que amics (fins que no es demostri el contrari), és una qüestió de gustos i com els amics estan per deixar diners...
-Dubto que ella te’n deixés si li’n demanaves... No colaria...
-No, no, no vull dir això, era una manera de parlar. És per això que m’agrada el terme companys blogaires.
-Continua nano, que es fa tard...
-Doncs la Merike estava amoïnada per una relació d’amistat que es veu que no és corresposta per part d’un individu en qüestió i ho va escriure en un post.
-Ara farem safareig?
-No, és només un apunt, avi.
-Vaaaajaa...
-La dona va rebre missatges de suport de la comunitat blogaire. Crec que tots, sense excepció, li expressàrem allò tan català de: “Dos no són amics si un no vol (engega’l a fregir botifarres amb seques!)”
-Això és per resumir-ho en poques paraules, oi? Molt català, sí senyor.
-Sí, deixi’m continuar...
-Et deixo, et deixo...
-Fa uns dies que topo, per casualitat, amb un anunci televisiu que no m’agrada gens: El d’uns xiclets amb xilitol d’una marca que no smintaré per no fer-ne publicitat gratuïta...
-No l’he vist.
-Com l’ha de veure si passa les nits de “parranda” amb l’Anton i dorm durant el dia?!? Bé, això que s’estalvia, no haver-lo vist...
-Per què ho dius?
-Doncs perquè l’anunci va d’un equip de reporters intrèpids (a l’estil del “Ehpanyadiresto”, o una cosa així) que es troben d’expedició enmig d’un suposat bosc cobert de neu a Finlàndia, a la caça del finès.
-El finès, dius?
-Sí, així l’anomenen els de l’anunci... Es veu com, tot just començar l’anunci, li claven un tret a una mena de bitxo (pretenen fer-nos creure que es tracta d’un animal). De seguida ens descobreixen el pastís (no fos cas que tinguessin demandes per fomentar la caça furtiva...) i apareix un jove rosset (suposadament habitant de Finlàndia) que queda estès damunt la neu.
-Coi no sé què és pitjor, si matar un bitxo o carregar-se un noi...
-No, avi, que es veu que li han disparat un dard d’aquells que adormen, només...
-Com els rinoceronts dels documentals del canal 33?
-Sí, però de mentida.
-De mentida?
-És clar, home, no voldrà que ho facin de veritat això... Li recordo que és televisió, avi, i que del que diuen a la tele només se n’ha de fer cas de la meitat. I de vegades, ni això...
-Ai coi! I què i què...?
-Llavors la reportera va narrant (en rigorós directe) els fets i, fins i tot, mostra les dents del noi a càmera (com si fos una bèstia caçada) mentre s’exclama de la blancor que llueixen aquelles dents. De sobte, dóna per descomptat que les dents dels finesos són blanques, és clar! (Això, suposo, és una picada d’ullet demanant clemència, per si de cas...)
-On vols anar a parar?
-Doncs que si volien destacar un producte que blanqueja les dents, per què no han anat a l’Àfrica a rodar aquest espot? Tothom sap que les dents que es veuen més blanques del món són les dels negres (és una qüestió de contrast), però no imagino aquest mateix anunci rodat amb un noi d’una tribu del Senegal, per posar un exemple... Si ja m’emprenya veure un finès ros caçat, imagini com em posaria amb un negre.
-Estic amb tu, nano, però que no serveixi de precedent, eh?
-Gràcies avi Gres.

* * *

Merike:
Si per casualitat vens per aquí, no t’emprenyis, que segur que l’agència de publicitat ho ha fet amb bones intencions. Suposo que per agermanar els nostres pobles. Per cert, potser l’anunci també el passen a Finlàndia i el caçat sigui un blogaire que no vol ser amic teu ni saber res de tu... (Canviaria una miqueta la cosa, eh?)


Apunt final (per no dir PS i fer publicitat de la “pleisteixon”, que ja està bé...):

Si no he penjat el vídeo és perquè li vaig encarregar a l’avi que ho fes i no ha estat capaç de trobar-lo en tot el IúTup, com diu ell. “Ho haveu vist, això?!?” No l’heu d’animar a sortir de festa, “La mare que vos va parir!!!”


Vota'm al TOP CATALÀ!

Escrit per Sergi M. Rovira
No tot, eh? Que jo també faig feina... (Avi Gres)

10 comentaris:

Ma-Poc ha dit...

sí, jo també he vist l'anunci i és força dolent... ja em diràs la relació de tot plegat amb uns xiclets blanquejadors...
Però la foto del post, preciosa (i la caseta té pinta que és molt acollidora per dins :)!)

Garbí24 ha dit...

si posesin un negre caçat , ja s'haurien omplert moltes pagines de diaris amb aquest anunci . Una manera molt barruera d'anunciar un blancagedor dental.

Sergi ha dit...

Lamentable anunci, certament. Però en canvi, un altre que simula una mena de documental, el dels autònoms de la marca blava de telefonia mòbil (per no dir Movistar i fer publicitat, segueixo les normes del blog...) el trobo força simpàtic, i mira que els de blau em cauen malament.

Assumpta ha dit...

Ah, una burrada d'anunci aquest de les dents... així que és d'un xiclet?... Doncs molt dolent perquè ni havia vist el producte: Sempre m'hi fixo quan sento que diuen "míra-li les dents" o alguna cosa així... i mai havia acabat d'entendre de què anava.

Ferran Porta ha dit...

Aitx!, jo em passo els dies o bé enfeïnat o bé a la catosfera (ara feia dies que no, per això...). Total, que aquest anunci no l'he vist; l'hauré de buscar pel Tubu, però si tu (bé, l'avi) no l'has trobat...
Bon cap de setmana!, a tu... i a l'avi Gres :)

merike ha dit...

No comprenc res. Quin regal? La meva foto de copyright preciosa?:-D Nosaltres gent vella oblidem tots els e-mails. Passaré la resta de la meva vida intentant traduir el que has escrit.

Bona nit "companyia" - ufff
la paraula és com C. d'assegurances!
En anglès parlem dels "friends" al blocdefotos.
Ha de retreure el meu Traductor.

khalina ha dit...

Per sort no miro quasi la tele i així m'estalvio segons quins anuncis. Clar que llavors tampoc puc opinar d'ells.

Per cert Sergi, tu vols que l'avi aprengui a patinar? No sé si seria bona idea anar dijous a mercat amb els patins, encara ens emportaríem pel davant a algú

Els del PiT ha dit...

Ma-Poc:
La foto me la va enviar la Merike (desconeixia que tingués copyright...) i sí que sembla acollidora :-)

garbi24:
Convençut que si així fos, ja l’haguessin retirat :-|

Xexu:
No miro gens la “tele” i per això sempre tinc la mala llet de trobar casualment coses com aquesta. L’anunci de telefonia “movis” que dius, no l’he vist, però segur que si l’hagués vist, estaria d’acord, em passa sovint amb tu.
;-)

Assumpta:
Hi ha aquest moment que dius de “mireu quines dents” (talment com un animal) :-| i l’altre en el que el noi, ja despert, s’arrenca el dard del cul estranyat, el noi, no el cul...
:-)


Ferran:
Es nota la teva absència, però si és a fi de bé, benvinguda sigui. Ho vaig intentar ahir al vespre, però tampoc. És tan dolent que ni al youtube... “Boncapdeset...” a tu també (i “Boncopdefa...” diu l’avi)! :-)

merike:
Com pots oblidar la nostra correspondència? Jo guardo tots els correus que rebo o envio des de l’any 95, fins i tot els que diuen que són “spam”, em fa pena llençar-los :-(
Només volia il•lustrar aquest post amb aquesta preciosa postal, perquè ens va fer gràcia, però si no et sembla bé la trauré, no tinc diners per pagar “royalties”... sniff, sniff... :-(
No t’amoïnis, et passaré una traducció personalitzada.
(Companya blogaire = Blogger Mate / Partner)
Que tinguis un bon cap de setmana retraient Traductors, però no siguis molt dura amb ells, treballen com màquines! :-)

(Ja saps com són els anglosaxons, que tenen amics per tot arreu i llavors, si t’he vist... -no tots, eh?)

khalina:
Això que t’estalvies de no haver-lo vist... Com l’avi, que no para per casa...
No t’amoïnis per això de patinar, l’avi Gres és tot un mestre en aquest noble art del patinatge (Fixa’t que se m’està enganxant a mi i tot!)
És dijous el mercat? A Granollers també!
;-)

khalina ha dit...

A Granollers també és dijous? Ara ja no ho recordo perquè no m'afecta a l'aparcament... Segons quins dies de mercat els tinc apuntats a l'agenda perquè complica tràfic o aparcar

Els del PiT ha dit...

Sí, khalina, és els dijous, com la paella als restaurants. Aparcar? Directament hem d'acabar amb l'a-pagar, que rima amb a c...
Casum l'olla!

Què hem fet els del PiT darrerament?